איך לעשות מהפך בריאותי ב-7 ימי סוכות

רוצים לדעת איך נשנה את ההרגלים שלנו תוך 7 ימים בסוכה?

בין אם אתם מתכננים לישון בסוכה או רק לבקר בה לעיתים, יש לנו גם מצווה לאכול בסוכה, ולפי הקבלה, ב-7 ימי סוכות, יש לנו הזדמנות לעשות שינוי בריאותי ב-7 הימים הללו ולהפוך את החג למקפצת בריאות משמעותית. איך נשנה את ההרגלים שלנו תוך 7 ימים ואיזה מאכלים נרצה לקחת איתנו לסוכה?

  1. ההרגל המגונה: לאכול מאכלים כבדים בסוכה

מה הבעיה בו? כשאנחנו אוכלים מאכלים כבדים, אנחנו עייפים יותר, כבדים יותר ופחות זזים. בנוסף, לא תמיד יש לנו דרך לחמם את התבשילים בסוכה ואז אנחנו אוכלים אוכל קר וכבד.

ההרגל החדש: התחילו להרגיל את עצמכם לאכול מאכלים קלילים יותר גם בסוכה וגם באופן כללי. אוכל כבד לדוגמא – חמין ותבשילי בשר כבדים, מאכלים קלילים לדוגמא – סלטים רעננים עם הרבה עלים ירוקים, ירקות חתוכים, מאכלים שלא בושלו הרבה זמן כמו ירקות מוקפצים או אנטיפסטי.

  1. ההרגל המגונה: פחמימה בכל ארוחה

מה הבעיה בו? תחושת כבדות וסיכוי גבוה יותר להשמנה. כולנו זקוקים לפחמימות שהן בעצם מתפרקות בסופו של דבר לסוכרים, אבל, האם אנחנו זקוקים לככ הרבה פסטה ואורז ותפוחי אדמה וגם לעוף ובשר ודג ועוד קינוחים? לא ממש. הפחמימות הן האנרגיה שלנו, אבל כשאוכלים מהן יותר מדי, אז הן הופכות להיות אלו שגוזלות מאיתנו את האנרגיה.

ההרגל החדש: אם אתם יודעים שיש לכם ארוחת חג גדולה כמו בחג סוכות, ארוחות שישי או ארוחות במסעדה, הקטינו את כמות הפחמימות, וותרו עליהן או שתבחרו בפחמימות ללא חלבון, אלא לצד ירקות, ואת החלבון אכלו בארוחה הבאה. הרבה מזון שהגוף לא זקוק לו באותו רגע, תמיד ייאגר במחסני השומן בגוף. הסוד הוא תמיד באיזון.

  1. ההרגל המגונה: הזנחת הירקות

מה הבעיה בו? כשאנחנו לא אוכלים מספיק ירקות, אין לנו בגוף מספיק ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון חשובים. הבעיה הראשונה העיקרית: חוסרים תזונתיים שמתבטאים לעיתים בבולמוסים של אכילה כי לגוף חסר כוח ואנרגיה. בעיה נוספת: סיכוי מוגבר למחלות שונות, דלקות ומערכת חיסון חלשה מזה שהגוף לא מקבל נוגדי חמצון ורכיבים חיוניים שהוא צריך. בעיה שלישית וחשובה: העיכול וספיגת המזון פחות טובים, ויש יותר סיכוי לחלות במחלות עיכול שונות החל מצרבת ועד קרון וקוליטיס. בעיות מטרידות נוספות באי אכילת ירקות: עצירות והשמנה.

ההרגל החדש: להתחיל כל ארוחה בירקות לפני הכל ורק אז להתפנות לשאר המאכלים. דאגו לאכול מדי יום ירקות בכל הצבעים, ולשמור עליהם טריים ולא מבושלים. למי שקשה לאכול ירקות, לפחות תכניסו אותם לשייקים, סלטים, מוקפצים ותבשילים קלים. 



  1. ההרגל המגונה: נשנושים בלתי פוסקים

מה הבעיה בו? שיבוש המערכת ההורמונלית, השמנת יתר, רעב מתמשך, סיכוי מוגבר לקנדידה, האטת תהליכי ריפוי בגוף, עייפות כרונית, עיכול משובש ותסיסה, וזכרו – גם הרבה נשנושים קטנים מצטברים בסוף להרבה.

ההרגל החדש: הרגילו את עצמכם לאכול תמיד ליד שולחן, לאכול רק במסגרת ארוחות ולנסות אם אפשר שיהיו בערך בשעות קבועות בהתאם לרעב שלכם כמובן. דאגו להפרשים קבועים ומספיק ארוכים בין הארוחות כדי שהגוף יסיים את עבודת העיכול מארוחה לארוחה.

  1. ההרגל המגונה: סיום כל ארוחה בקינוח

מה הבעיה בו? זה לא שיש לנו באמת קיבה נוספת עבור קינוחים כפי שאנחנו נוהגים לתרץ כשמתחשק לנו משהו מתוק אבל הבטן כבר מפוצצת מהארוחה. הבעיה היא שאחרי שאכלנו ארוחה, הגוף זקוק לאנרגיה כדי לעכל את המזון, וברגע שאנחנו מוסיפים לו עוד אוכל וגם סוכר, מתחיל תהליך של תסיסה במערכת העיכול שאינו בריא לנו, זה משבש את העיכול והספיגה וגם גורם לחוסר איזון חיידקי המעיים, להשמנת יתר ולסיכוי מוגבר לקנדידה.

ההרגל החדש: מפרידים. סיימתם את הארוחה? צאו לטייל, עזרו לפנות, עשו משהו אחר מהעסקת הקיבה שלכם. הפרידו את המתוקים מהארוחות ובכך תסיימו עם הדחף הבלתי נשלט לעוד ועוד מתוק.

  1. ההרגל המגונה: שתייה מתוקה

מה הבעיה בו? הכנסת סוכרים פשוטים ללא כל ערך תזונתי, הסוכר המיותר סתם מצטבר לשומן בגוף, מעלה את הסיכוי לסוכרת ולמחלות מטבוליות אחרות.

ההרגל החדש: להוציא אותם מהבית, מהסוכה ומהתפריט אחת ולתמיד ולהתרגל לשתות רק מים.

  1. ההרגל המגונה: אכילה עם העיניים/אכילה חברתית

מה הבעיה בו? כמובן – השמנה! כשאנחנו אוכלים לפי מה שמגרה אותנו ולא לפי מה שהגוף זקוק לו, אנחנו אוכלים הרבה יותר. בנוסף, במפגשים חברתיים ומשפחתיים, אנחנו נוטים לאכול הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים מכיוון שאנחנו יושבים סביב שולחן עם הרבה אוכל ותוך כדי שיחה אוכלים עוד ועוד ועוד.

מה עושים? שמים מלכתחילה אוכל בצלחת ולא ממלאים שוב ושוב. נגמר האוכל בצלחת? עכשיו התפנו לעזור לפנות, לשוחח, לשחק עם הילדים, אבל שחררו את הסכין והמזלג.

מאת: שרון ינובסקי קפלן –  מאמנת כושר וריצה, אמא ל-3 בנים, מרתוניסטית ועיתונאית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
14-10-2021
איך להוריד את הסוכר? המאכלים שיעזרו לכם לרצות פחות מתוק
מתכונים
12-10-2021
מתכון להכנת שייק פצצת שוקולד
ספורט
11-10-2021
הכירו את תופעת ההתמכרות לאימונים
תזונה
07-10-2021
גיל המעבר הגברי: איך תדעו שחסר לכם טסטוסטרון?
מתכונים
05-10-2021
מתכון להכנת לחם בננות
תזונה
03-10-2021
איך לשמור על הבריאות והמשקל של כל המשפחה בזמן הבידוד?
ספורט
30-09-2021
איך להשתפר בריצה?
מתכונים
29-09-2021
מתכון להכנת שייק פירות