המדריך לטו בשבט בריא – כל מה שאתם צריכים לדעת על פירות יבשים

ט״ו בשבט הוא יום חג לאילנות, זמן של התחלה חדשה וצמיחה, זמן בו אנחנו נוטעים את העצים ואוכלים פירות מן האילנות. בחג ט״ו בשבט נוהגים גם לאכול פירות טריים ופירות יבשים, ומברכים על השפע שניתן לנו מהאדמה.

מה ההבדל בין פירות טריים ליבשים, מתי נכון לאכול פירות יבשים כדי לשמור על הגזרה ומהם היתרונות והחסרונות באכילת פירות יבשים? קבלו את המדריך השלם לט״ו בשבט:

פירות טריים לעומת פירות יבשים 

פירות טריים הם מזון על לאדם. יש בהם שפע של ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון חיוניים שעוזרים לנו להישאר בריאים, חזקים וצעירים, הם מועילים לעיכול תקין בזכות הסיבים התזונתיים והמים שבהם, הם משביעים וטעימים ממש כמו קינוח מהטבע. פירות יבשים לעומתם הם הרבה יותר מרוכזים ולא מכילים את המים שקיימים בפירות. בגלל שהם לא מכילים את המים, אבל כן את הסיבים, חשוב לשתות לידם מים, על מנת שיהיו קלים יותר לעיכול. דבר נוסף, בפירות היבשים יש ריכוז גבוה יותר של סוכר ולכן הפירות הטריים תמיד יהיו עדיפים מהבחינה הזו. יתרון לטובת היבשים הם הריכוז הגבוה של המינרלים כמו למשל סידן וברזל.

סכנת הפירות היבשים 

הפירות היבשים נולדו בגלות מתוך מטרה להביא את הפירות שאינם בעונה למאכל בכל השנה, אז ייבשו אותם כדי שלא יתקלקלו כשהם עוברים ממדינה למדינה. על מנת לייבש את הפירות, משתמשים לרוב בגופרית, שהוא גז שנוצר כתוצאה משריפה של שמן או פחם. הגופרית אמורה לשמר, לייבש ולצבוע את הפירות היבשים בצבעים מגרים שיתחשק לנו לאכול מהם. הגופרית שנמצאת בפירות היבשים נמצאת בכמות יחסית קטנה אך עדיין עלולה להזיק ובעיקר למי שרגיש לכך ולאנשים שסובלים מקשיי נשימה. ככל שצבעו של הפרי היבש עז יותר ויפה יותר, כך ככל הנראה מכיל יותר חומרים משמרים שאינם בריאים ואינם מומלצים למאכל ולכן עדיף דווקא לבחור בפירות היבשים האורגניים שנראים פחות יפים ומגרים לעיתים. יש פירות יבשים שבנוסף לגופרית ולחומרים המשמרים, עוד מצפים אותם בסוכר. הישמרו מכך ונסו לבחור פירות שלא צופו בסוכר כי גם ככה הם מאוד מרוכזים בסוכר.

פירות יבשים לפני אימון 

חוץ מט״ו בשבט, פירות יבשים כמו תמר למשל, מאוד מומלצים לפני אימון גופני ובעיקר אימון גופני עוצמתי וממושך כמו אימון כוח בחדר בכושר או ריצה למרחקים. אצנים רבים ומרתוניסטית גם משתמשים בתמרים לדרך במקום ג׳לים לאנרגיה. בגלל שהתמרים מאוד מרוכזים ומלאים בסוכר, הם מאוד יעילים לאנרגיה זמינה ולאורך זמן. אם אתם רצים למרחקים ארוכים, מומלץ כל 45 דק לאכול תמר. לפני פעילות גופנית כל פרי יבש יכול לעבוד, רק זכרו לבחור בפירות יבשים אורגניים ללא ריסוסים וחומרי שימור וצבע. ניתן להכין מהפירות היבשים פנקייקים בריאים, גרנולה, או להכניס לדייסת שיבולת שועל. כל אלו יעניקו אנרגיה זמינה מעולה לפני אימון וגם מינרלים חשובים. זכרו שהפירות היבשים מכילים כמות גבוהה של סוכר ולכן אכלו מהם במתינות.



לקנות נכון

איך יודעים אם הפירות היבשים שלנו הם באמת אורגניים ואינם מכילים חומרים מזיקים? אז למרות שזה מאוד מפתה, נסו להימנע מלרכוש את הפירות היבשים שלכם בתפזורת כי אז לא מצויין מה מכילים הפירות, לעומת כשאלו נמכרים בקופסאות ואז כתוב בדיוק אלו מרכיבים הוספו לפירות. לפני שאתם מעבירים את האשראי, אל תשכחו לקרוא מה כתוב מאחורי האריזה. אם כתוב בנוסף לפרי שמות שאתם לא מזהים, גופרית או את האות E עם מספר מסויים, דעו שהפירות מכילים חומרים שאינם בריאים. פירות אורגניים בריאים יותר, הם כאמור יפים פחות ולרוב נמכרים בבתי הטבע ושווה להשקיע בהם. בנוסף, ניתן לייבש פירות יבשים בצורה בריאה בשמש או במייבש מזון ייעודי.

מאת: שרון ינובסקי קפלן –  מאמנת כושר וריצה, אמא ל-3 בנים, מרתוניסטית ועיתונאית.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
11-04-2021
3 טיפים תזונתיים לצום רמדאן בריא
מתכונים
08-04-2021
מתכון להכנת שייק בננה קינמון
תזונה
04-04-2021
8 דברים שאתם חייבים להכניס לשייק שלכם
ספורט
01-04-2021
לא רק באימון: איך לשרוף יותר קלוריות ולשמור על הבריאות לאורך כל היום?
תזונה
29-03-2021
הארוחה האחרונה: מה לאכול לארוחת ערב ומה לא?
תזונה
25-03-2021
המדריך לפסח בריא: איך נשמור על הבריאות בחג החירות?
טיפוח
18-03-2021
המדריך השינה המלא
מתכונים
16-03-2021
חצאי אבוקדו עם סלסת עגבניות ופטה